Α) Σχηματίσμός
Σχηματίζεται με τις καταλήξεις –a/-e ανάλογα με την προϋπάρχουσα αρμονία (ses uyumu).Όταν προηγείται δηλαδή kalın ünlü (a,ı,o,u) τότε παρουσιάζεται ως –a, ενώ όταν προηγείται ince ünlü (e,i,ö,ü),τότε παρουσιάζεται ως –e. Άν προηγείται φωνήεν τότε οι καταλήξεις προσαρμόζονται σε –ya,-ye αντίστοιχα.Örnekler: | araba-ya, kapı-ya, yol-a, ot-a |
ev-e ,otobüs-e, şöfer-e |
Β) Δηλώνει
1) κατεύθυνση κίνηση σε τόπο: okula gidiyorum2) χρονικό όριο: (έως) - Sabaha kadar konuşuyorduk
3) σκοπό: Paket hediyeye lütfen hazırlayın όπως η πρόθεση «için» (για)
4) συμφωνία: Mehmet'e göre
5) χάρη: Ben İlyas'a yemek pişiriyorum.
Στα Ελληνικά αποδίδεται με την πρόθεση «σε». Επίσης τα έμμεσα αντικείμενα συνήθως συντάσσονται με δοτική.
Τα παρακάτω άηχα (sert ünsüz) μετατρέπονται σε ηχηρά (yumuşak ünsüz) πριν από την κατάληξη της πτώσης:
çorap → (κάλτσα) | çoraba |
kitap → (βιβλίο) | kitaba |
dolap → (ντουλάπι) | dolaba |
sokak → (δρόμος) | sokağa |
bebek → (μωρό) | bebeğe |
yemek → (φαγητό) | yemeğe |
ağaç → (δέντρο) | ağaca |
amaç → (σκοπός) | amaca |
topaç → (σβούρα) | topaca |
umut → (ελπίδα) | umuda |
yurt → (εστία) | yurda |
kurt → (λύκος) | kurda |
tat → (γεύση) | tada |
yoğurt → (γιαούρτι) | yoğurda |
ip → (σχοινί) | ipe |
top → (τόπι) | topa |
küp → (κύβος) | küpe |
çöp → (σκουπίδια) | çöpe |
ek → (κατάληξη) | eke |
ok → (βέλος) | oka |
kök → (ρίζα) | köke |
park → (πάρκο) | parka |
aşk → (έρωτας) | aşka |
saç → (τρίχα) | saça |
suç → (παράπτωμα) | suça |
maç → (ματς) | maça |
süt → (γάλα) | süte |
konut → (κατοικία) | konuta |
millet → (έθνος) | millete |
devlet → (κράτος) | devleti |
saat → (ρολόι) | saate |
bilet → (εισητήριο) | bilete |
bisiklet → (ποδήλατο) | bisiklete |
jilet → (ξυράφι) | jilete |
ceket → (σακάκι) | cekete |
taşıt → (όχημα) | taşıta |
edebiyat→(λογοτεχνία) | edebiyate |
kanıt → (ένδειξη) | kanıta |
yanıt → (απάντηση) | yanıta |
kap → (δοχείο) | kaba |
dip → (βάθος,πάτος) | dibe |
taç → (στέμμα) | taca |
cep → (τσέπη) | cebe |
uç → (άκρη) | uce |
dört → (τέσσερα) | dörde |
art → (πίσω) | art-arda(απανωτά) |
ahenk → (αρμονία) | ahenge |
cenk → (μάχη) | cenge |
renk → (χρώμα) | renge |
çelenk → (στεφάνι) | çelenge |
Aytaç'a, Mehmet'e, Haluk'a, Zeynep'e
Kişi zamirleri (-e durumu)
Bana, Sana, Ona, Bize, Size, OnlaraΡήματα που συντάσσονται με δοτική
gitmek | πηγαίνω |
gelmek | έρχομαι |
dönmek | γυρίζω |
yürümek | περπατώ |
söylemek | λέω,δηλώνω |
demek | εννοώ |
anlatmak | εξηγώ |
bakmak | φροντίζω,κοιτώ |
binmek | ανεβαίνω |
vermek | δίνω |
sormak | ρωτώ |
atmak | πετώ |
imza atmak | υπογράφω |
telefon etmek | τηλεφωνώ |
koymak | τοποθετώ |
tırmanmak | σκαρφαλώνω, αναρριχώμαι |
çıkmak | βγαίνω έξω, πάω διακοπές |
öğretmek | διδάσκω |
kızmak | θυμώνω |
vurmak | χτυπώ |
oturmak | κάθομαι |
kalkmak ayağa | σηκώνομαι επάνω |
yardım etmek | βοηθάω |
dikkat etmek | προσέχω |
göstermek | δείχνω |
başlamak | ξεκινώ |
çalışmak | δουλεύω, προσπαθώ |
alışmak | συνηθίζω |
benzemek | μοιάζω |
inanmak | πιστεύω |
güvenmek | εμπιστεύομαι |
yaklaşmak | πλησιάζω |
Bakala kadar git. -a/-e göre: σύμφωνα με
İşçilere göre makineler çok eski
Annem bebeğe süt veriyor.
Η μητέρα μου δίνει γάλα στο μωρό. Ben yarın sana geliyorum.
Αύριο θα έρθω σε σένα. Öğretmen Mehmet'e soru soruyor.
Ο δάσκαλος κάνει ερωτήσεις στον Μεχμέτ. Öğrenciler yurda dönüyorlar.
Οι φοιτητές γυρνούν στην εστία. Yolcular otobüse biniyorlar.
Οι επιβάτες ανεβαίνουν στο λεωφορείο. Sekreter telefonlara bakıyor.
Ο γραμματέας φροντίζει τα τηλεφωνήματα (απαντάει) Bu akşam yemeğe dışarı çıkalım mı?
Αυτό το απόγευμα πάμε έξω για φαγητό; Kitapları rafa koydum.
Τα βιβλία τα τοποθέτησα στο ράφι. Sabaha kadar dans ediyordu.
Χόρευε μέχρι το πρωί. Saat beşe kadar çalışıyordum
Μέχρι τις πέντε η ώρα δούλευα. Onlar kapıya vuruyorlar.
Αυτοί χτυπάνε την πόρτα. Sen eve gidiyor musun?
Εσύ πας στο σπίτι; Ahmet'e göre kocamla tartışmamalıydım
Σύμφωνα με τον Μεχμέτ δεν έπρεπε να μαλώσω με τον άντρα μου. Ezel'e bir hediye alıyoruz.
Αγοράζουμε ένα δώρο για τον Εζέλ. Eşim bana çorba pişiriyor.
Το ταίρι μου φτιάχνει για μένα σούπα. Ahmet bana randevu veriyor.
Ο Αχμέτ μου δίνει ραντεβού. Hülya koltuğa oturuyor.
Η Χούλια κάθεται στην πολυθρόνα. Cansu kitaba imza atıyor.
Η Τζανσού υπογράφει στο βιβλίο. Her sabah anneme telefon ediyorum
Κάθε πρωί τηλεφωνώ στην μητέρα μου. Öğrenciler tahtaya bakıyorlar.
Οι μαθητές κοιτούν στον πίνακα. Hava ısınmaya başladı.
O καιρός άρχισε να ζεσταίνει.
No comments:
Post a Comment