Α. Σχηματίσμός Τοπικής Πτώσης:
1. Αd+ -da (ύστερα από a, ı, o, u)oda-da, banyo-da, balkon-da, okul-da, masa-da, kapı-da, lokanta-da 2. Ad+ de (ύστερα από e, i, ö, ü)
bahçe-de, hastane-de, öğrenci-de, şise-de, kül-de, asansör-de *Μετά από κύρια ονόματα ακολουθεί απόστροφος πριν την κατάληξη:
Ankara'da, Mısır'da, Mustafa'da, İstanbul'da, İzmir'de. 3. Σε περίπτωση που η λέξη λήγει σε άηχο σύμφωνο (şert ünsüz) τότε το de/da μετατρέπεται σε – te/-ta. ç f h k p t s ş + -ta/-te.
Örnek : Παράδειγμα:
ağaç-ta, sınıf-ta, günah-ta, koltuk-ta, dolap-ta, sepet-te, ofis-te, giriş-te, yatak-ta, mutfak- ta, otobüs-te, yemek-te
Τοπική πτώση, πότε χρησιμοποιείται.
1. Tόπο: yerde, (στο πάτωμα), evde, (στο πάτωμα), trende, (στο τρένο). Η τοπική πτώση δηλώνει που βρίσκεται το υποκείμενο και στα ελληνικά αποδίδεται με την πρόθεση «σε».
| Çocuklar bahçede oynuyorlar. Τα παιδιά παίζουν στον τοίχο. |
| Nerede kalıyorsun? Που μένεις; |
| Hasan okuldadır Ο Χασάν είναι στο σχολείο. |
Τα χρήματα είναι στο συρτάρι İlyas evde mi?
Ο Ηλίας είναι σπίτι; çantamı dolapta değil
Η τσάντα μου δεν είναι στην ντουλάπα. Valizler orada
Οι βαλίτσες είναι εκεί πέρα. öğrenci sınıfta değil
Ο μαθητής δεν είναι στην τάξη.
2. Κατάσταση: uykuda, (στον ύπνο) yemekte, (στο φαγητό) sırada (στη σειρά).
3. Χρόνο και συχνότητα (κατά προέκταση).
saat yedide,(στις εφτά η ώρα) ocakta, (τον Ιανουάριο) yazda, (το καλοκαίρι) günde, (την μέρα, ημερησίως) haftada, (τη βδομάδα, εβδομαδιαίως) yılda (τον χρόνο).4. Kτήση (κατά προέκταση): Ahmet’te var, (έχει ο Αχμέτ) bende var (έχω εγώ), sıra kimde? (ποιος έχει σειρά;)
Παραδείγματα:Ερωτήσεις με το "nerede"(Τόπος) Kitap nerede? - kitap masada
Που είναι το βιβλίο; -Το βιβλίο είναι στο τραπέζι. Çocuk nerede? -çocuk sandalyede
Που είναι το παιδί; -Το παιδί είναι στην καρέκλα. Elma nerede? -elma sepette
Που είναι το μήλο; -Το μήλο είναι στο καλάθι Ερωτήσεις με το "Kimde"(Κτήση). Kitap kimde? - Kitap Kenan'da.
Ποιος έχει το βιβλίο; -Το βιβλίο το έχει ο Κενάν. Çanta kimde? -Çanta öğrencide
Ποιος έχει την τσάντα; -Την τσάντα την έχει ο μαθητής. Para kimde? -Para bende
Ποιος έχει λεφτά; -Εγώ έχω λεφτά. Ερωτήσεις με το ουσιαστικό, την τοπική πτώση και το ερωτηματικό μόριο "mi" Kedi bahçede mi? - Evet, kedi bahçede.
Το γατί είναι στον κήπο; -Ναι, το γατί είναι στον κήπο. İzmir Türkiye'de mi? - Evet, İzmir Türkiye'de.
Η Σμύρνη είναι στην Τουρκία; -Ναι, η Σμύρνη είναι στην Τουρκία. Sebze tabakta mı? -Evet, sebze tabakta.
Τα λαχανικά είναι στο πιάτο; -Ναι, τα λαχανικά είναι στο πιάτο. Mesut evde mi? -Evet, Mesut evde
Ο Μεσούτ είναι στο σπίτι; -Ναι,ο Μεσούτ είναι στο σπίτι. Eρωτήσεις με ουσιαστικό στην τοπική πτώση, τις ερωτηματικές αντωνυμίες ne/kim και το ρήμα var(υπάρχω) Sınıfta kim var? -Sınıfta öğrenciler var.
Ποιος είναι στην τάξη; -Στην τάξη είναι μαθητές. Masada ne var? -Masada bardaklar var.
Τι υπάρχει στο τραπέζι; -Στο τραπέζι υπάρχουν ποτήρια. Markette kim var? -Markette annem var.
Ποιος είναι στην αγορά; -Στην αγορά είναι η μαμά μου. Yerde ne var?-Yerde halı var.
Τι υπάρχει στο πάτωμα; -Στο πάτωμα υπάρχει χαλί.
Ουσιαστικό στην τοπική πτώση+ουσιαστικό+ var mı?(υπάρχει;)
Ναι+ουσιαστικό στην τοπική πτώση +var(υπάρχει)
'Οχι +ουσιαστικό στην τοπική πτώση+yok (δεν υπάρχει)
Masada tabaklar var mı? - Evet, masada tabaklar var. -Hayır, masada tabaklar yok.
Στο τραπέζι υπάρχουν ποτήρια; -Ναι, στο τραπέζι υπάρχουν ποτήρια -Όχι, στο τραπέζι δεν υπάρχουν ποτήρια. Saksıda çiçek var mı?-Evet ,saksıda çiçek var. -Hayır, saksıda çiçek yok.
Στην γλάστρα υπάρχει λουλούδι; -Ναι, στην γλάστρα υπάρχει λουλούδι -Όχι, στην γλάστρα δεν υπάρχει λουλούδι. Evde bilgisayar var mı?-Evet, evde bilgisayar var -Hayır, evde bilgisayar yok.
Στο σπίτι υπάρχει υπολογιστής; -Ναι, στο σπίτι υπάρχει υπολογιστής. -Όχι, στο σπίτι δεν υπάρχει υπολογιστής.
KİŞİ ZAMİRLERİ
| Ben (Εγώ) | → | Bende (Σε εμένα) |
| Sen (Εσύ) | → | Sende (Σε εσένα) |
| O (Αυτός) | → | Onda (Σε αυτόν) |
| Biz (Εμείς) | → | Bizde (Σε εμάς) |
| Siz (Εσείς) | → | Sizde (Σε εσάς) |
| Onlar (Αυτοί) | → | Onlarda (Σε αυτούς) |
No comments:
Post a Comment